Ik heb een SolarEdge batterij, wat zijn voor mij de beste instellingen?

Er zijn diverse mogelijkheden om je SolarEdge batterij in te snellen, maar welke het beste bij jouw installatie past hangt ook af van je energie-contract. Heb je een vast contract of bijvoorbeeld een dynamisch contract?

SolarEdge helpt je verder! Aan de hand van dit filmpje van SolarEdge is het eenvoudig om de juiste keuzes te maken met betrekking tot je instellingen. 

In dit Youtube filmpje worden de instellingen in je SolarEdge app helder uitgelegd.

Oh jee, ik zie ja niks nie meer....

Je internet-verbinding kwijt, een andere router, modem of provider? Je installateur langs laten komen voor dergelijke zaken is ook niet gratis…


Onze Eerste hulp Bij Omvormer Problemen (EHBO-P) helpt je verder! Aan de slag om zelf je verbinding te herstellen.

Groen lampje

Het groene lampje geeft aan dat jouw omvormer stroom produceert. Het is een goed teken als dit lampje brandt tijdens daglicht, maar 's nachts zal dit lampje dus uit zijn. Als het groene lampje uit is terwijl er voldoende zonlicht is, kan dit wijzen op een storing. Neem in dat geval contact met ons op.

Rood lampje

Een brandend rood lampje duidt op een storing binnen het systeem. Neem in dat geval contact met ons op.

Blauw lampje

Het blauwe lampje zegt iets over de communicatie van de omvormer met de centrale servers. Het is een indicatie van de netwerkverbinding. Als dit lampje knippert ipv brandt, betekent dat het toestel de verbinding met het monitoring platform nog aan het opbouwen is.

Mijn blauwe lampje brandt niet. Wat nu?

Wellicht produceert uw systeem gewoon zonnestroom, en is het alleen niet zichtbaar in de app.

 Wanneer, tijdens voldoende daglicht, het middelste LED-je onder de omvormer groen brandt, dan zijn uw panelen en omvormer zonnestroom aan het produceren.

  1. a.  Controleer wat er scheelt aan de internet verbinding
    1.  Zodra de verbinding is hersteld, kunt u de productie van uw zonnestroom systeem weer volgen in de app.
  1. b. Heeft u wellicht een nieuwe provider of modem/router? Volg dan het stappenplan hieronder:
    1. Schakel de rode schakelaar links onder de omvormer naar rechts.
    2. Zet de werkschakelaar / zonnestroomgroep uit
    3. Wacht een kwartier, zet de werkschakelaar/ zonnestroomgroep in de meterkast weer aan.
    4. Zet de rode schakelaar onder de omvormer naar het midden

De omvormer gaat dan de LED-lampjes in allerlei volgordes laten branden, na een minuutje gaat de onderste LED weer continue branden en hopelijk ook het middelste blauwe LED-je, dan gaat de omvormer weer produceren. 

Als het bovenste rode LED-je brandt is storing permanent. Neem contact op met Frisse Energie.

Wellicht produceert uw systeem gewoon zonnestroom, en is het alleen niet zichtbaar in de app.

Wanneer, tijdens voldoende daglicht, het middelste LED-je onder de omvormer groen brandt, dan zijn uw panelen en omvormer zonnestroom aan het produceren.

  1. Controleer wat er scheelt aan de internet verbinding
  2. Zodra de verbinding is hersteld, kunt u de productie van uw zonnestroom systeem weer volgen in de app.

Uw omvormer is middels wifi verbonden. Wanneer u een nieuwe router heeft of de wifi-netwerknaam en /of wachtwoord heeft gewijzigd, dan probeert de omvormer nog steeds contact te maken met het oude netwerk. In dit YouTube filmpje kunt u zien op welke wijze u de nieuwe naam en wachtwoord in de omvormer kunt instellen.

Wilt u liever geen filmpje maar een leesbare instructie? Ga dan naar deze pagina

Als het bovenste rode LED-je brandt is storing permanent. Neem contact op met Frisse Energie.

Mijn omvormer: heeft bekabelde communicatie

Wellicht produceert uw systeem gewoon zonnestroom, en is het alleen niet zichtbaar in de app.

  1. Controleer of de Ethernet kabel goed in de router zit. Haal hem er even uit en doe hem er opnieuw in en kijk of de lampjes op de ethernet poort beginnen te knipperen.
  2. Controleer tevens of de kabel niet beschadigd is.

Als het bovenste rode LED-je brandt is storing permanent. Neem contact op met Frisse Energie.

Doorloop deze stappen overdag, wanneer er voldoende daglicht is om stroom op te wekken en de omvormer te laten werken. Als het donker is of schemert, of er sneeuw op de zonnepanelen ligt, dan staat de omvormer uit. De omvormer gaat vanzelf weer stroom opwekken zodra het weer licht is buiten. 

Blijf tijdens het uitvoeren van deze stappen in de nabije omgeving van de omvormer.

  1. Stappenplan voor herstel
    1. Ga naar de omvormer en zet de AAN/UIT-schakelaar van de omvormer UIT. Dit is het rode hendeltje onderop de omvormer, ook wel de DC-schakelaar genoemd.
    2. Houdt nu de OK-knop op de omvormer voor vijf seconden ingedrukt om het configuratie menu te activeren.
    3. Er wordt gevraagd om een uit 8 tekens bestaand wachtwoord: 12312312. Het ingeven van dit wachtwoord gaat middels de volgende knoppen in de volgende volgorde in: Pijl omhoog + Pijl omlaag + OK + Pijl omhoog + Pijl omlaag + OK + Pijl omhoog + Pijl omlaag.
    4. Je komt nu in een menu waar je met de knop Pijl omlaag naar de optie Communication kunt gaan. Selecteer deze tenslotte door op de knop OK te drukken.
    5. 2a5. In het volgende menu wat nu verschijnt, ga je naar beneden met de Pijl omlaag toets tot aan Wi-Fi Conf. Selecteer deze met de OK-knop.
    6. In het menu wat nu verschijnt kies je met de OK-knop voor de optie Scan Networks. Wanneer je dit geselecteerd hebt, gaat de omvormer scannen naar netwerken in de omgeving.
    7. Zodra de omvormer de netwerken heeft gescand, verschijnt er in het schermpje van de omvormer een overzicht van de beschikbare netwerken in de omgeving. Achter de netwerken staat de signaalsterkte van de netwerken vermeld: H = HIGH = Hoog, M = MEDIUM = Gemiddeld, L = LOW = Laag.
    8. Selecteer met de OK-knop het netwerk waar je de omvormer mee wilt verbinden en voer dan het Wi-Fi wachtwoord hiervan in door hierbij gebruik te maken van de pijltoetsen op de omvormer om de juiste tekens te selecteren. Houdt de OK-knop lang ingedrukt wanneer je het wachtwoord ingevoerd hebt. De omvormer zal nu verbinding maken met het gekozen internetnetwerk. Dit duurt ongeveer 30 seconden.
    9. Bij een stabiele internetverbinding zijn je opwekgegevens na hooguit een uur weer zichtbaar in de app (mits je zonnepanelen op dat moment lichtinstraling krijgen).

Bij een SMA omvormer bevindt zich onderaan het toestel een 3 lampjes.

  • Het groene lampje geeft aan dat er energie wordt opgewekt. Als het groene lampje langzaam pulseert (vloeiend aan en uit gaat) dan is de omvormer aan het opstarten of langzaam aan het uitschakelen. Brandt het lampje niet en er is wel voldoende zon op de panelen dan kan er sprake zijn van een storing.
  • Het rode lampje geeft aan dat er een storing is opgetreden.
  • Het blauwe lampje geeft aan dat er communicatie is

Indien er sprake is van storing (rood lampje of geen groen lampje) neem dan contact met ons op.

Indien het blauwe lampje niet brandt, dan is er geen communicatie en kun je het eerst zelf oplossen: